"I'm only a person whose armbands beat on his hand, hang tall".
Questa frase, estratta dal brano "Dark Globe", spiega in poche parole cosa rappresenta "The Madcap Laugh". Ancora prima di esser un album, quest'opera è una foto, un'istantanea dell'artista che fu Barrett. Syd a differenza dei suoi ex-compagni non era un esteta, per lui un album non doveva essere una raccolta di canzoni eseguite alla perfezione, ma bensì una fotografia di una dato momento e di un dato stato di coscienza. Le canzoni di "The Madcap Laugh" sono in continuo divenire, sospese in una dimensione accessibile al solo Barrett, non si basano su strutture formali, è un continuo cambio di ritmiche, di accordi, di umori che rispecchiano l'inqiuetudine e la complessità dell'anima del fondatore dei Pik Floyd.
Infatti tutte le persone che suonarono in questo lp, e parliamo di gente come i Soft Machine, raccontano delle difficoltà incontrate nel registrare insieme a Barrett, Hugh Hopper disse "La sua musica non era molto regolare, occorreva prestarle molta attenzione , e poi cambiava all'improvviso". Infatti la sensazione che si ha ascoltando l'album è proprio questa, i muscicisti faticano a seguire le irregolarità della musica, sono quasi sempre in ritardo e per farsi un idea di ciò basta ascoltare "No Good Tryng" o "Octpus". In questo disco Syd Barrett abbandona la sperimentazione, il rumore e gli eccessi freak dell'album d'esordio dei "suoi" Pink Floyd e si mette a nudo.
L'album parte con "Terrapin" una canzone d'amore trasognate, eterea, resa magica dal suo cantato e dal soffice arraggiamento di chitarra elettrica, ma anche se il tema è l'amore non si scade nel banale, infatti nel ritornello Syd ci regala l'ennesima perla surreale cantando di pinne luminose che azzannano un clown. Ma il momeneto in cui si cattura veramente l'essenza di questo artista, è quando si siede solo davanti al microfono con la sua chitarra e le sue paure come in "Dark Globe" dove, in maniera struggente e con estrema sincerità, canta il malessere della sua anima, lanciando un disperato grido d'aiuto. Questo stesso malessere è percepibile anche in "If It's In You", che con la sua falsa partenza ci mostra il vero Barrett, un uomo, forse un genio, che sta cercando di non farsi schiacciare dal suo stesso spirito.
Immaginare solo un artista depresso e ormai pazzo sarrebbe però quanto di più sbagliato, difatti Barrett riusciva ancor a regalare lampi della sua ironia e fianciullezza, come nel pop sgangherato di "Love You", che le sue atmosfere da saloon, prende in giro i stilemi più sdolcinati e triti delle canzonette d'amore, o "Here i Go" dove su uno squinternato boogie viene raccontata una bizzara storia d'amore finalmente a lieto fine. Il disco si conclude con "Late Night" che con la sua sognante chitarra slide e il suo testo malinconicamente romantico, in cui Barrett si definisce solo e irreale, ci regala un barlume di speranza in cui forse lui ancora credeva, donandoci non un disco ma bensì un pezzo di se stesso, un'istantanea della sua vita.
Elenco tracce testi samples e video
01 Terrapin (05:04)
I really love you and I mean you
The star above you, crystal blue
Well, oh baby, my hairs on end about you...
I wouldn't see you and I love to
I fly above you, yes I do
Well, oh baby, my hairs on end about you...
Floating, bumping, noses dodge a tooth
The fins a luminous
Fangs all 'round the clown
Is dark below the boulders hiding all
The sunlight's good for us
'Cause we're the fishes and all we do
The move about is all we do
Well, oh baby, my hairs on end about you...
Floating, bumping, noses dodge a tooth
The fins a luminous
Fangs all 'round the clown
Is dark below the boulders hiding all
The sunlight's good for us
'Cause we're the fishes and all we do
The move about is all we do
Well, oh baby, my hairs on end about you...
I really love you and I mean you
The star above you, crystal blue
Well, oh baby, my hairs on end about you...
02 No Good Trying (03:27)
It's no good trying to place your hand
where I can't see because I understand
that you're different from me
yes I can tell
that you can't be what you pretend
and you're rocking me backwards
and you're rocking towards the
red and yellow mane of a stallion horse.
It's no good trying to hold your love
where I can't see because I understand
that you're different from me
yes I can tell
that you can't be what you pretend
the caterpillar hood won't cover the head of you
know you should be home in bed.
It's no good holding your sequin fan
where I can't see because I understand
that you're different from me
yes I can tell
that you can't be what you pretend
yes you're spinning around and around in a car
with electric lights flashing very fast...
05 Dark Globe (02:02)
Oh where are you now
pussy willow that smiled on this leaf?
When I was alone you promised the stone from your heart
my head kissed the ground
I was half the way down, treading the sand
please, please, lift a hand
I'm only a person whose armbands beat
on his hands, hang tall
won't you miss me?
Wouldn't you miss me at all?
The poppy birds way
swing twigs coffee brands around
brandish her wand with a feathery tongue
my head kissed the ground
I was half the way down, treading the sand
please, please, please lift the hand
I'm only a person with Eskimo chain
I tattooed my brain all the way...
Won't you miss me?
Wouldn't you miss me at all?
07 Octopus (03:48)
Trip to heave and ho, up down, to and fro'
You have no word
Trip, trip to a dream dragon
Hide your wings in a ghost tower
Sails cackling at every plate we break
Cracked by scattered needles
The little minute gong
Coughs and clears his throat
Madam you see before you stand
Hey ho, never be still
The old original favorite grand
Grasshoppers green Herbarian band
And the tune they play is "In Us Confide"
So trip to heave and ho, up down, to and fro'
You have no word
Please leave us here
Close our eyes to the octopus ride!
Isn't it good to be lost in the wood
Isn't it bad so quiet there, in the wood
Meant even less to me than I thought
With a honey plough of yellow prickly seeds
Clover honey pots and mystic shining feed...
Well, the madcap laughed at the man on the border
Hey ho, huff the Talbot
"Cheat" he cried shouting kangaroo
It's true in their tree they cried
Please leave us here
Close our eyes to the octopus ride!
The madcap laughed at the man on the border
Hey ho, huff the Talbot
The winds they blew and the leaves did wag
They'll never put me in their bag
The seas will reach and always seep
So high you go, so low you creep
The wind it blows in tropical heat
The drones they throng on mossy seats
The squeaking door will always squeak
Two up, two down we'll never meet
So merrily trip forgo my side
Please leave us here
Close our eyes to the octopus ride!
08 Golden Hair (02:00)
Lean out your window, golden hair
I heard you singing in the midnight air
my book is closed, I read no more
watching the fire dance, on the floor
I've left my book, I've left my room
For I heard you singing through the gloom
singing and singing, a merry air
lean out the window, golden hair...
09 Long Gone (02:50)
She was long gone, long, long gone
she was gone, gone, the bigger they come
the larger her hand 'till no one understands
why for so long she'd been gone.
And I stood very still by the window sill
and I wondered for those I love still
I cried in my mind where I stand behind
the beauty of love's in her eyes...
She was long gone, long, long gone
she was gone, gone, the bigger they come
the larger her hand 'till no one understands
why for so long she'd been gone.
And I borrowed the page
from a leopard's cage
and I prowled in the evening sun's glaze
her head lifted high to the light in the sky
the opening dawn on her face...
She was long gone long, long gone
she was gone, gone, the bigger they come
the larger her hand 'till no one understands
why for so long she'd been gone.
And I stood very still by the window sill
and I wondered for those I love still
I cried in my mind where I stand behind
the beauty of love's in her eyes...
She was long gone long, long gone
she was gone, gone, the bigger they come
the larger her hand 'till no one understands
why for so long she'd been gone.
She was long gone long, long gone...
11 Feel (02:36)
You feel me
away far too empty, oh so alone!
I want to go home
Oh find me inside of a nocturne - the blonde
how I love you to be by my side
they wail...
the crowd on her side
she straggled the bridge by the water...
She misses her crawl
far ley grew
heady aside in a dell
inside an eye be the lonely one, my bride
how I leave on the waddling wheel
they flail...
a gasp shringing
a bad bell's ringing
the angel - the daughter...
You feel me...
13 Late Night (03:17)
When I woke up today
and you weren't there to play
then I wanted to be with you
when you showed me your eyes
whispered love at the skies
then I wanted to stay with you
inside me I feel alone and unreal
and the way you kiss will always be
a very special thing to me...
When I lay still at night seeing
stars high and light
then I wanted to be with you
when the rooftops shone dark
all alone (I) saw a spark
spark of love just to stay with you
inside me I feel alone and unreal
and the way you kiss will always be
a very special thing to me...
If I mention your name
turn around on a chain
then the sky opens for you
when we grew very tall
when I saw you so small
then I wanted to stay with you
inside me I feel alone and unreal
and the way you kiss will always be
a very special thing to me...
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di giov
"Sei tu il barlume più soffocante in questo preciso momento. Sei tu il tricheco. Sei tu 'The Walrus'."
"Saranno uno dei più bei segreti tenuti nascosti dai musicisti con i capelli lunghi e la barba incolta."
Di .ZoSo.
The Madcap Laughs è un lavoro totalmente nudo e grezzo, un'istantanea della mente di Barrett.
Syd è riuscito a creare un vero capolavoro. Un capolavoro diverso, più introspettivo, ma pur sempre unico.
Di endriu
Non c'erano niente altro da fare se non ritirarsi per sempre dalle scene musicali dopo 2 album di notevole importanza.
"Won't you miss me? Wouldn’t you miss me at all?" - Si Roger a me mancherai davvero. Shine on.
Di Valeriorivoli
Madcap Laughs è il diario psicotico di un artista in viaggio senza ritorno dentro se stesso.
Da ascoltarsi in tutta la sua reale follia in giornate nebbiose e plumbee, confidando in un alba solare dissipatrice dei fantasmi.
Di luludia
"La prima volta che l'ho ascoltato mi son detto: oh no, no non è possibile... io voglio vivere qui, in questa bolla magica, in questa grazia claudicante e sbilenca."
"Le canzoni di 'Madcap' son state per me l'apparire luminoso di qualcosa che non pensavo esistesse, una musica scarnificata e pigra, dilettantesca e infantile, capace come poche altre di accarezzare il cuore e l'anima."