Di tutte le favole del rock quella del cosiddetto post-punk è forse la più affascinate: una generazione di musicisti svezzati da David Bowie e Lou Reed e violentemente sverginati da Johnny Rotten... non poteva che uscirne una schiera di artisti maledetti, dannati, assoluti geni irraggiungibili nella storia del rock. Intendo Joy Division e The Cure, fondamentalmente. Questi due gruppi hanno saputo fondare un suono in grado di essere un ponte diretto tra la loro anima e gli ascoltatori: le note derivanti da quei bassi pulsanti, non più ritmici ma elevati a chitarre oscure e profonde, da quelle acide chitarre anni '70 e da quelle batterie ossessive e metronomiche, erano la traduzione musicale dei demoni che albergavano nei loro spiriti.
I The Cure, come forse nessun altro gruppo nella storia, sono riusciti a dar vita in poco più due anni a tre capolavori inarrivabili, riassumendo tutto ciò che di "sbagliato" e controverso esisteva nel rock. "Seventeen Seconds" è uno scrigno pieno di spettri e segreti in cui lo spirito punk della band gioca col suo lato oscuro, mentre in "Faith" il gioco si infrange funestato dalla morte di Ian Curtis e Smith cerca una salvezza nella spiritualità e nella morte.
Nei primi anni ottanta Robert Smith è un uomo allo sbando, che non ha più appigli e non ha più certezze, che sprofonda sempre più nella disperazione e nel mondo che ha creato per gioco e che ora lo inghiotte al pari delle sabbie mobili. Le tensioni col pubblico, impreparato ad accogliere atmosfere così intense, sono sempre più pesanti, l'emotività di Smith non riesce più a reggere le sue stesse canzoni e si avvicina sempre più al tracollo nervoso. Anche le tensioni interne della band sono sempre più palpabili... un clima dal quale non poteva che scaturire un capolavoro assoluto, tra i più grandi di sempre.
"Pornography" è stato scritto in breve tempo, le idee erano già chiare e l'urgenza di trasformarle in arte ha fatto il resto. I The Cure sapevano benissimo che stavano incidendo il loro più grande capolavoro, lo si respirava nell'aria, era chiaro. Una lavorazione pesantemente segnata dalla cocaina e dall'alcol consumati in quantità industriali, ma le droghe non hanno svolto una funzione fine a se stessa o alla crestività, bensì hannno solamente contribuito ad amplificare il degrado umano della band, ormai allo stremo... "One Hundred Years", "A Short Term Effect", "The Hanging Garden", "Siamese Twins", "The Figurehead", "A Strange Day", "Cold", "Pornography" ...otto pilastri di granito; non si possono commentare con semplici parole perchè non sono ancora stati inventati sostantivi e aggettivi giusti per farlo.
Elenco tracce testi e video
01 One Hundred Years (06:40)
It doesn't matter if we all die
Ambition in the back of a black car
In a high building there is so much to do
Going home time
A story on the radio...
Something small falls out of your mouth
And we laugh
A prayer for something better
A prayer
For something better
Please love me
Meet my mother...
But the fear takes hold
Creeping up the stairs in the dark
Waiting for the death blow
Stroking your hair as the patriots are shot
Fighting for freedom on the television
Sharing the world with slaughtered pigs
Have we got everything?
She struggles to get away...
The pain
And the creeping feeling
A little black haired girl
Waiting for Saturday
The death of her father pushing her
Pushing her white face into the mirror
Aching inside me
And turn me round
Just like the old days
Just like the old days
Caressing an old man
And painting a lifeless face
Just a piece of new meat in a clean room
The soldiers close in under a yellow moon
All shadows and deliverance
Under a black flag
A hundred years of blood
Crimson
The ribbon tightens round my throat
I open my mouth
And my head bursts open
A sound like a tiger thrashing in the water
Thrashing in the water
Over and over
We die one after the other
Over and over
We die one after the other after the other...
It feels like a hundred years
One hundred years...
02 A Short Term Effect (04:22)
movement
no movement
just a falling bird
cold as it hits the bleeding ground
he lived and died...
catch sight
cover me with earth
draped in black
static
white sound
a day without substance
a change of thought
an atmosphere that rots with time
colours that flicker in water
a short term effect
scream!
as she tries to push him over
helpless and sick
with teeth of madness
jump jump dance and sing
sideways across the desert
a charcoal face
bites my hand
time is sweet
derange and disengage everything
a day without substance
a change of thought
the atmosphere rots with time
colours that flicker in water
a short term effect
an echo
and a stranger's hand
a short term effect
an echo
and a stranger's hand
a short term effect
03 The Hanging Garden (04:33)
Creatures kissing in the rain
Shapeless in the dark again
In the hanging garden
Please don't speak
In the hanging garden
No one sleeps
Catching haloes on the moon
Gives my hands the shapes of angels
In the heat of the night
The animals scream
In the heat of the night
Walking into a dream...
Fall fall fall fall
Into the walls
Jump jump out of time
Fall fall fall fall
Out of the sky
Cover my face as the animals cry
In the hanging garden
Creatures kissing in the rain
Shapeless in the dark again
In a hanging garden
Change the past
In a hanging garden
Wearing furs and masks...
Fall fall fall fall
Into the walls
Jump jump out of time
Fall fall fall fall
Out of the sky
Cover my face as the animals die
In the hanging garden
In the hanging garden
04 Siamese Twins (05:29)
I chose an eternity of this
Like falling angels
The world disappeared
Laughing into the fire
Is it always like this?
Flesh and blood and the first kiss
The first colours
The first kiss
We writhed under a red light
Voodoo smile
Siamese twins
A girl at the window looks at me for an hour
Then everything falls apart
Broken inside me
It falls apart
The walls and the ceiling move in time
Push a blade into my hands
Slowly up the stairs
And into the room
Is it always like this?
Dancing in my pocket
Worms eat my skin
She glows and grows
With arms outstretched
Her legs around me...
In the morning I cried
Leave me to die
You won't remember my voice
I walked away and grew old
You never talk
We never smile
I scream
You're nothing
I don't need you any more
You're nothing
It fades and spins
Fades and spins...
Sing out loud
We all die
Laughing into the fire...
Is it always like this?
05 The Figurehead (06:15)
Sharp and open
Leave me alone
And sleeping less every night
As the days become heavier and weighted
Waiting
In the cold light
A noise
A scream tears my clothes as the figurines tighten
With spiders inside them
And dust on the lips of a vision of hell
I laughed in the mirror for the first time in a year
A hundred other words blind me with your purity
Like an old painted doll in the throes of dance
I think about tomorrow
Please let me sleep
As I slip down the window
Freshly squashed fly
You mean nothing
You mean nothing
I can lose myself in Chinese art and American girls
All the time
Lose me in the dark
Please do it right
Run into the night
I will lose myself tomorrow
Crimson pain
My heart explodes
My memory in a fire
And someone will listen
At least for a short while...
I can never say no to anyone but you
Too many secrets
Too many lies
Writhing with hatred
Too many secrets
Please make it good tonight...
But the same image haunts me
In sequence
In despair of time
I will never be clean again
I touched her eyes
Pressed my stained face
I will never be clean again
Touch her eyes
Press my stained face
I will never be clean again
I will never be clean again
07 Cold (04:26)
Scarred
Your back was turned
Curled like an embryo
Take another face
You will be kissed again
I was cold as I mouthed the words
And crawled across the mirror
I wait
Await the next breath
Your name
Like ice into my heart
A shallow grave
A monument to the ruined age
Ice in my eyes
And eyes like ice don't move
Screaming at the moon
Another past time
Your name
Like ice into my heart
Everything as cold as life
Can no-one save you?
Everything
As cold as silence
And you will never say a word
Your name
Like ice into my heart
08 Pornography (06:27)
a hand in my mouth
a life spills into the flowers
we all look so perfect
as we all fall down
in an electric glare
the old man cracks with age
she found his last picture
in the ashes of the fire
an image of the queen
echoes round the sweating bed
sour yellow sounds inside my head
in books
and films
and in life
and in heaven
the sound of slaughter
as your body turns
but it's too late
one more day like today and i'll kill you
a desire for flesh
and real blood
i'll watch you drown in the shower
push my life through your open eyes
i must fight this sickness
find a cure
i must fight this sickness...
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di TenshiSell
"Questo monumento della musica dark contiene le ansie e le frustrazioni di una generazione che non è la mia, ma che non possono non appartenermi."
"Esordisce dicendo 'It doesn’t matter if we all die'. Si conclude sperando. 'I must fight this sickness, find a cure'."
Di vanamente
«Non importa se tutti moriremo. Come il rumore di una tigre che si dibatte nell’acqua, ovunque e ovunque, noi moriamo uno dopo l’altro.»
«Pornography è il delirio, l’apoteosi finale delle voci distorte e incomprensibili, i tamburi e il ritmo, le chitarre che lamentano e la voce che quasi non canta più urlando e recitando una preghiera di vita.»
Di Rocky Marciano
L'attacco di "One Hundred Years" è un incubo metropolitano, ogni strumento lascia solchi che fanno male.
Il disco finisce entrando nella storia della musica in modo sinistro e ossessivo.
Di Daedal
Il capolavoro della prima generazione dark.
Un lugubre viaggio di 43 minuti nell’alienante paesaggio che è la mente di Robert Smith.
Di Il Tarantiniano
Questo è il loro album dark per eccellenza insieme a 'Faith' e 'Seventy Seconds'.
Gli strumenti soffrono, il cantante manda urli di odio come se stesse piangendo.